Aναζήτηση











{December 18, 2007}   “Μαρτυρίες από την ψηφιακή πόλη”

Ενδιαφέρουσα επιστημονική συνάντηση πραγματοποιήθηκε χθες στην αίθουσα Σάκη Καράγιωργα στο Πάντειο Παν/μιοΗ επιστημονική συνάντηση-συζήτηση διοργανώθηκε από το Κέντρο Ψυχο-Κοινωνιολογικής Έρευνας των -δυνητικών Κοινοτήτων – Ερευνητικό Κέντρο «ΩΜΕΓΑ» και το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Δυνητικές Κοινότητες: Κοινωνιο-Ψυχολογικές Προσεγγίσεις και Τεχνικές Εφαρμογές» του Τμήματος Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου.Η συνάντηση εντασσόταν σε μια σειρά συζητήσεων με στόχο τη διερεύνηση των διαστάσεων της ψηφιακής πόλης μέσα από τις μαρτυρίες ανθρώπων. Οι μαρτυρίες αφορούν την επικοινωνία, τη δράση, τη διασκέδαση, την επιχειρηματικότητα και την επιστημονική έρευνα μέσα από το διαδίκτυο.Οι συμμετέχοντες της πρώτης συζήτησης είναι:

Φιλιώ Τσουκαλά, Ψυχολόγος. Θέμα: Το διαδίκτυο ως πεδίο έρευνας.

(Συγκεκριμένα παρουσίασε την έρευνα για μια κοινότητα που «έπασχε» από νευρική ανορεξία. Μια κοινότητα που λάμβανε χώρα μόνο στο διαδίκτυο, που φαινόταν ότι ζούσε παράλληλα με το πραγματικό κόσμο, εκεί που το σώμα ή καλύτερα οι βιολογικές ανάγκες δεν υφίστανται… ειπώθηκαν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτηματα της έρευνας κα8ως και μια περιληπτική περιγραφή των μελών της κοινότητας. Εμένα με έκανε να αναρωτηθώ

1. κατά πόσο μπορούμε να εκμεταλλευτούμε τα προσωπικά δεδομένα που διατίθενται στο ιντερνετ…πρόκειται να κάνω και γω μια εργασία στο διαδίκτυο, αλλά σκέφτομαι ποσοτική έρευνα με ερωτηματολόγιο

2. πόσο μπορούμε να ΄μαστε σίγουροι ότι αυτά που ειπώθηκαν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, στην παραπάνω έρευνα δεν τίθεται αυτό το ερώτημα γιατί ούτως ή άλλως οι ποιοτικές έρευνες κρίνονται σε μαρτυρίες

Ανδρέας Κοντοκάνης, blogger (politikoblog). Θέμα: Το -διαδίκτυο και η πολιτική επικοινωνία

Στέφανος Κωφόπουλος, blogger (pestaola). Θέμα: Το -διαδίκτυο ως πεδίο έκφρασης

και δράσης)

Οι δύο δημοφιλείς bloggers έκαναν μια ευχάριστη ιστορική αναφορά των ιστολογιών τους, των στόχων ή των συγκυριών που συνέβαλλε στην επιτυχία τους. Αν και προσωπικά θα περίμενα μια πιο λεπτομερή αναφορά για το blog ως επικοινωνιακό μέσο. Με συζήτησή μου με τον titana ήδη θα το συμπεριλάβει σε επόμενη συνάντηση! Δημιουργήθηκε, ίσως, μια σύγχυση του forum με το blog, προφανώς λόγω των αμέτρητων σχολίων που δέχονται καθημερινά (κάτι που προσωπικά το βλέπω θετικά).

Δρ Ιώαννης Καρυδάς, ερευνητής, συγγραφέας του βιβλίου “Ψηφιακή πόλη”

Θα την χαρακτήριζα απλά έρευνα του μέλλοντος, μιας και πιστεύω ότι εκεί τείνονται οι σύγχρονοι πολίτες

Αναπλ. Καθηγ. Κωνσταντίνος Κοσκινάς, -Δ/ντής ΠΜΣ -δυνητικές Κοινότητες

Μια οικονομική-πολιτική προσέγγιση των μέσων που προσφέρει το διαδικτύου. Μια έκφραση που μ’ άρεσε ήταν η «δυνητικοποίηση της πράξης μου», δεν μιλάμε για μια δυνητική/εικονική πραγματικότητα, μια παράλληλη πραγματικότητα που αναπτύσσεται με την χρήση των κοινωνικών δικτύων που αναπτύσσουν τα IT.

Επίσης επισημάνθηκαν 9 κανόνες για μια λειτουργική κοινότητα

1. ορισμός στόχου

2. δημιουργία διαφορετικών χώρων

3. δημιουργία κινήτρων, ανάλυση networks

4. σταθερά μέλη

5. αποτελεσματική «ηγεσία»

6. ευέλικτο κώδικα επαφής, επηρεάζει την ταχύτητα ανάπτυξης

7. events

8. διαμόρφωση ρόλων

9. κατανόηση ικανότητας

Δρ. Σπύρος Αρσένης, συντονιστής

Advertisements


Ήσουνα κι εσύ εκεί; (ήμουν ο τύπος που έβαλε το ζήτημα για τη διάκριση blog – forum, ότι δεν είναι απόλυτη) Προσωπικά περίμενα περισσότερο αναστοχασμό πάνω στο blogging από τους ομιλητές-blogger, έμοιαζε περισσότερο να παρουσιάζουν τι είναι αυτό γενικώς. Τα μεθοδολογικά ζητήματα που βάζεις είναι σημαντικά, αλλά νομίζω ότι εφόσον υπάρχει ενημέρωση των υποκειμένων ότι ερευνώνται δεν μπορούμε να μιλάμε για εκμετάλλευσή τους (δυστυχώς δε θυμάμαι τι από τα δύο έκανε η Τσουκαλά).



optasia says:

Ναι ήμουν και γω εκεί (αλλιώς δεν θα σχολιάζα την επιστημονική συνάντηση!) και μάλιστα είχα ρωτήσει προς το τέλος την κα Τσουκαλά αν αρκέστηκε στις “μαρτυρίες”του διαδικτύου ή προσπάθησε επιπλέον να συναντήσει κάποια μέλη απο κοντά, μου είπε οτι στην κλινική ψυχολογία η μεθοδολογία είναι ποιοτική έρευνα και ουτως ή άλλως αρκούνται στις “μαρτυρίες”. θυμάμαι την ερώτηση που είχες θέσει άλλα εσένα πολύ λίγο! σρρ αμμε!

Ως κοινωνιολόγος μπορώ να σου πω ότι υπάρχουν διάφοροι μεθόδοι έρευνας, με μια κύρια κατηγοριοποιήση σε ποσοτική και ποιοτική έρευνα. στην ποσοτική την γνωρίζει σχεδόν πάντα ο ερωτηθέμενος, στην ποιοτική όμως υπάρχουν διάφορες επιλογες πχ ένας ερευνητής που απλός παρατηρεί (εσύ αναφέρεσαι σε αυτήν προφανώς), υπάρχουν όμως και άλλοι τρόποι όπως η συμμετοχική παρατήρηση και άλλες.

Βασικά ο όλος προβληματισμός μου ήταν στο πως μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι αυτός που ερευνούμε είναι το υπαρκτό πρόσωπο που παρουσιάζεται στο διαδίκτυο. Τι θέλω να πω, αν θυμάσαι καποιο σκίτσο που βλέπεις να συνομιλεί ένας σκύλος με έναν άνθρωπο;
Δηλαδή ο ερευνητής πως μπορεί να είναι σίγουρος ότι η ταδε κοπέλα που εμφανίζεται στο φορουμ των “ανορεξικών” δεν είναι κάποιος παιδεραστής που προσπαθεί να προσελκύσει το επόμενο θύμα του… Ακραίο παράδειγμα ίσως είναι αυτό αλλα σκέψου ότι στην θέση της υποτιθέμενης 15-χρονης με ανορεξικές τάσεις θα μπορουσε να είναι ο οποιοσδηποτε!!

Επειδή πρόκειται να κάνω και γω κάποια έρευνα στο διαδίκτυο, ποσοτική έρευνα(με ερωτηματολόγιο) σκέφτομαι το πως θα είμαι σίγουρη οτι αυτοι που θα μου απαντήσουν θα είναι ειλικρινής είτε στην δήλωση των δημογραφικών στοιχείων είτε στις απαντήσεις τους.. είναι αρκετό!!!Αμφιβάλλω!

Οπότε Αμμο μάλλον είναι δίκοπο μαχαίρι, δηλαδή απο την μία αν το γνωρίζουν θα αντιδράσουν οπότε ο ερευνητής καλείται να το ξεπεράσει στο βαθμό που μπορεί (αυτές είναι και χρονοβόρες έρευνες κρατούν χρόνια και γιαυτό δεν τόσο επιλέγονται!) και από την άλλη όταν δεν το γνωρίζει αλλα με το κίνδυνο (αν γίνεται στο διαδίκτυο) να μην είσαι σίγουρος για το ποιους τελικά ερευνας (η ανασφάλεια του χρήστη στο διαδίκτυο σε όλο της το μεγαλείο). Επίσης στις offline κοινότητες δεν είναι τόσο εύκολο να προσεγγίσεις τις κοινότητες που θέλεις να μελετήσεις.. σκέψου ότι μια καθηγήτρια (Α.Λυδάκη) που είχε ερευνήσει τους τσιγγάνους, πως θα μπορούσε να τους πλησίασει αν δεν ήταν ειλικρινείς μαζί τους…;
Ασχετα το πως την βλέπαν στην αρχή.. μέχρι να σε αποδεχτει ο άλλος και να αφεθει “ελεύθερος” θέλει χρόνο. γιατί ως μειονότητα ήταν πολύ κλειστή.. και φοβισμένοι και εύκολα μπορούσαν να γίνουν επιθετικοί!θυμάμαι χαρακτηριστικά ότι την βλέπαν σαν κάποια που μέσα απο αυτήν θα βρίσκαν το δίκιο τους!!

Σε ζάλισα λίγο ε
3 γραμμές μου γραψες…

υ.γ.
είχα πολυ καιρό να μπω στο blog σας είναι πολύ πιο ωραίο, το μοβ είναι και απο τα αγαπημένα μου χρώματα αυτήν την περίοδο!!!



Σε καμία περίπτωση δε με ζάλισες, δε θα σου άφηνα σχόλιο αν δε με ενδιέφερε! Τις μεθοδολογικές διακρίσεις τις ξέρω, γύρω από αυτά τρίβομαι κι εγώ. Δες τι γίνεται, όπως εγώ το καταλαβαίνω το πράγμα, οποιοσδήποτε μελετά συμπεριφορές στο ίντερνετ χωρίς να διεκδικήσει επικοινωνία με τον άνθρωπο πίσω από αυτές, μελετά περσόνες, τον τρόπο που κάποιος επέλεξε να παρουσιάσει τον εαυτό του (αυτό σχεδόν πάντα έχει κάποια σχέση με τον πραγματικό εαυτό, αλλά ποτέ απόλυτη). Οι ποιοτικές μεθοδολογίες έχουν βέβαια άλλα προβλήματα, καθώς εστιάζεις σε συγκεκριμένα υποκείμενα, αλλά δεν μπορείς να συλλέξεις υλικό από μεγάλο μέρος πληθυσμού (οπότε χάνεις σε γενικευσιμότητα).
Καλή επιτυχία για την έρευνά σου εύχομαι!



optasia says:

σε ευχαριστώ! καλα ναι δεν αντιλέγω και στα δύο υπάρχουν κατα και υπέρ! εγώ είμαι υπέρ των ποιοτικών ερευνών γενικά αλλά σίγουρα όταν είναι ο μελετούμενος πληθυσμός 1.000.000 δεν είναι η ιδανική λύση!! Ίσως τελικά να παίζει ρόλο και το πόσο εξοικειωμένος είναι ο ερευνητής με τα IT, εγω ίσως επειδή έχω κάποιες τεχνικές δυσκολίες, και ίσως φοβάμαι αυτήν την ιδέα ότι “στο διαδίκτυο μπορώ να υποδηθώ οποιοδήποτε ρόλο χωρίς συνέπειες” ,με φοβίζει ότι ο βαθμος αξιοπιστίας θα μειωθει αρκετά! Παρόλα αυτά συμφωνώ ότι εκθέτουμε τον εαυτό μας ακόμα και αν δεν το καταλαβαίνουμε και ας μην έχουμε δώσει κανένα προσωπικό στοιχείο..

…”γύρω από αυτά τρίβομαι κι εγώ”
τι ακριβώς κανεις/έχεις σπουδάσει?,(εννοείται ότι αν θες μου απαντάς)



Είμαι φιλόλογος (για την ακρίβεια γλωσσολόγος) αλλά ερευνητικά κινούμαι στην κοινωνιολογία της γλώσσας και όχι στα παραδοσιακά φιλολογικά. Πριν ένα μήνα με δέχτηκαν στο τμήμα ΜΜΕ του ΕΚΠΑ ως υποψήφιο διδάκτορα, το θέμα είναι περίπου “το γλωσσικό ύφος και γενικότερα το στυλ ως μέσο αυτοπαρουσίασης στο διαδίκτυο”. Τα ακαδημαϊκά μου περιληπτικά είναι αυτά.
Τα λέμε πότε πότε και με τη μπλόγκερ pasta που είναι επίσης σχετική με τα παραπάνω. Επειδή είσαι στα λινκ φίλων της Αυτόνομης Πρωτοβουλίας πιθανόν να γνωρίζεστε και μεταξύ σας.



Παρεμπιπτόντως, τους τελευταίους μήνες γράφω με ονοματεπώνυμο στο μπλογκ, οπότε δεν παίζει θέμα με περσόνες και στοιχεία που δε θέλω να αποκαλύψω, καλά έκανες και ρώτησες.



optasia says:

Ναι, ήμασταν συμφοιτήτριες.(δυστυχώς τώρα τελειώσαμε,καλα λέμε εχουμε μια πτυχιακη…! και μου χε πει οτι θα ρθεις αλλα δεν φημήζομαι για την μνήμη μου!!! και δεν σε θυμόμουν απο πάρτυ των bloggers!οσο για το λινκ στην αυτονομη πρωτοβουλια είχαμε κανει καποια κοινή εργασία με θέμα την αυτόνομη πρωτοβουλία, τι μου θυμησες τωρα, ημασταν 4ατομα ειχε γελιο γιατι ο καθενας τα έβλεπε λίγο διαφορετικα!!)

Πολύ ενδιαφέρον το αντικείμενο σου, και τωρα καταλαβαίνω γιατί επέλεξες αυτήν την μορφή και θεματολογία στο blog soy 😉



karpidis says:

@αμμος:Καταρχήν δεν είμαι έμπειρος ομιλητής. Για τον αναστοχασμό που περίμενες ήταν κάπως δύσκολος για δύο βασικούς λόγους.
1ος Μεγάλο άγχος
2ος Μας είχε ζητηθεί να περιγράψουμε τις εμπειρίες μας και όχι τόπο πολύ αν άλλαξε κάτι από την διαδικασία. Αν και νομίζω ότι αναφέρθηκα σε αυτό.
@optasia: Το banner έχει μπει και από ότι βλέπω έχει 1500 views και 6 κλικ…



optasia says:

εννοείς ότι έχει μπει στο ποστ, εγώ δεν εννοούσα στο ποστ αλλά δίπλα στο slidebar! που το γραφεί τα 1500 views? kai ta 6 klik? καλα θα το ψάξω τώρα που το είπες!!!



@karpidis
Η παρατήρησή μου έχει σχέση με το ότι θα με ενδιέφερε να ακούσω πώς το βλέπεις το πράγμα από τη μεριά σου (αυτό εννοώ αναστοχασχμό), όπως και ο Τιτάνας, δεν είναι ακριβώς κριτική. Καλά να ‘μαστε να τα ξαναπούμε.



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

et cetera
%d bloggers like this: