Aναζήτηση











{May 6, 2008}   … Ρινοκερίτιδα…

..ελπίζω να το γράψα σωστά..! είναι η ασθένεια που δημιουργείται από την τηλεόραση …κάπως έτσι διδάσκεται στο ελληνικό σχολείο (δεν άκουσα σε ποια τάξη διδάσκεται..) σύμφωνα με τον πρόεδρο της MRB!

εγω που βλέπω από παιδάκι τηλεόραση μάλλον είμαι βαριά άρρωστη…..!



Περαστικά σας αγαπητή… Εμείς πάλι τον προλάβαμε το θείο Ευλάμπιο στο τσακ, την ώρα που πήγαινε να ασελγήσει εις βάρος της φορητής TV! Αίσχος!



optasia says:

χαχα

…είδες για να μην σε γνωρίζω καιρο τι παθαίνω.. να με γλιτωσείς και μενα από το φοβερό ιο της ρηνοκερίτιδα..όπως το “θείο Ευλάμπιο” χεχε

..που να ήξερα το άμοιρο ότι τα στρουμφάκια, η κάντυ κάντυ και άλλα χαριτωμένα παιδικά έκρυβαν το φοβερό ιο της “ρηνοκερίτιδας”..

να σου πω το άκουσα σε εκπομπή, νομίζω του Πρεντετέτη στην ανατροπή, δεν είμαι σίγουρη.. άλλα αν δεν το δω με τα μάτια μου.. δεν το πιστεύω, θα τον αμφισβητώ… ναι ναι πάντα είμαι αισιόδοξη..!



Ένα «στρατευμένο» έργο

Η σημασία του Ρινόκερου είναι κατ’ αρχήν ιστορική. Ο Ιονέσκο είχε εκ προοιμίου δηλώσει πως στόχος του ήταν να περιγράψει τη διαδικασία ναζιστοποίησης μιας χώρας.[…] Το έργο περιγράφει την άνοδο του φασισμού υπό τα απαθή βλέμματα μιας Ευρώπης αδιάφορης ή συνένοχης. Οι αντιφατικές αντιδράσεις του Μποτάρ, ο συγκινημένος θαυμασμός της Νταίζης, η περιέργεια εντομολόγου του Ντυτάρ και ο τρόμος του Μπερανζέ είναι τα αισθήματα που ένιωσαν κάποτε οι μάρτυρες, οι δράστες και τα θύματα της ματωμένης μασκαράτας του ναζισμού.

Αλλά ο Ρινόκερος έχει επίσης και ένα διιστορικό νόημα. Ο ιός της ρινοκερίτιδας δεν μπορεί να πάρει μόνον το σχήμα της σβάστικας. Το έργο επιτίθεται ενάντια σε οποιαδήποτε ιδεολογία μπορεί να γεννήσει και να εκκολάψει μαζικές υστερίες. Οι ρινόκεροι είναι οι «ιδεολόγοι διανοούμενοι και ημι-διανοούμενοι» που δικαιολογούν με ψευδο-συστήματα σκέψης τη νοοτροπία του οπαδού από την οποία πάσχουν, είναι οι ειδωλολάτρες που ποθούν να αφοσιωθούν στον Αρχηγό, τον Οδηγό, τον Προστάτη, είναι οι κατασκευαστές νέων θρησκειών. Η ρινοκερίτιδα είναι ο φανατισμός, «λεία του οποίου γίνονται περιοδικά στην ιστορία ολόκληροι λαοί.[…]

Η σημασία και το νόημα του Ρινόκερου βρίσκονται τελικά πέρα από τη σύγκρουση του ολοκληρωτισμού με τον ατομισμό. Το νόημα του Ρινόκερου είναι υπαρξιακό. Πέρα από τον ανθρωπισμό του Μπερανζέ υπάρχει η ανθρώπινη υπόστασή του. Η άρνησή του να δεχτεί τη ρινοκερίτιδα είναι υπόθεση διαίσθησης και ενστίκτου, όχι ιδεολογικής τοποθέτησης. Αλλά και η επιθυμία του να γίνει ρινόκερος είναι, επίσης, εκτός λογικής. Ο Μπερανζέ ζει τη σύγκρουση ανάμεσα στο ένστικτο του κοπαδιού, που τείνει να τον οδηγήσει στο να αποδεχτεί τους ρινόκερους, και στο ένστικτο της ελευθερίας, που τον αναγκάζει να τους αρνηθεί. «Με βαραίνει η μοναξιά. Αλλά με βαραίνει και η κοινωνία». Ο Ρινόκερος παρουσιάζει τις αντανακλαστικές αντιδράσεις και τις αλλεργίες γύρω από τις οποίες πλέκεται το ασυνείδητο του κάθε ανθρώπου. Ο μιμητισμός και η ανάγκη της διαφορετικότητας διχάζουν κάθε ανθρώπινο πλάσμα και ρυθμίζουν, διαδοχικά, κάθε ανθρώπινη ζωή. Έτσι εξηγείται το γεγονός πως το έργο αυτό δεν έχει λύση.

Η επιτυχία του Ρινόκερου προβλημάτισε σοβαρά τον Ιονέσκο, που προσπαθούσε να καταλάβει αν και κατά πόσον οι θεατές του κατανοούσαν το πραγματικό νόημα του έργου. Το έργο παρουσιάζει το τερατώδες φαινόμενο της μαζικοποίησης των ανθρώπων. Πολύ περισσότερο, το έργο κατηγορεί το ίδιο το κοινό, καταδικάζοντας τις τάσεις των ανθρώπων να μετατρέπονται σε κοπάδι, καταδικάζοντας τα δολοφονικά ένστικτα του όχλου και της μάζας. Αλλά, συγχρόνως, ξυπνάει στους θεατές το ένστικτο της ανεξαρτησίας. «Οι θεατές είναι πρόσφοροι στη διαδικασία της `μαζικοποίησης’, δεν είναι όμως, ταυτόχρονα και ουσιαστικά, στο βάθος τους όλοι ατομιστές, δεν είναι όλοι μοναδικές ψυχές;»

Ασπασία Μωραΐτη

Έλενα Πατρικίου

(από το πρόγραμμα της παράστασης)

Σημειώσεις για τον Ρινόκερο

Ο Ρινόκερος, αναμφισβήτητα, είναι έργο αντιναζιστικό. Κυρίως όμως, είναι ένα έργο που αντιτίθεται σε κάθε μαζική υστερία, σε κάθε επιδημία, που κρύβεται κάτω από την καλύπτρα της λογικής και των ιδεών, αλλά που δεν παύει να είναι κοινωνική αρρώστια, της οποίας οι ιδεολογίες, στην πραγματικότητα, είναι το «άλλοθι».

Αν διαπιστώσουμε ότι η ιστορία παραλογίζεται, αν η παραπληροφόρηση τής κάθε προπαγάνδας υπάρχει για να καλύπτει τις αντιφάσεις ανάμεσα στα γεγονότα και τις ιδεολογίες που υποστηρίζει, αν καταφέρουμε να ρίξουμε ένα καθάριο βλέμμα στην επικαιρότητα, αυτό φτάνει για να μας εμποδίσει να υποκύψουμε στην παράλογη «λογική» και στα ψέματα που μας σερβίρουν, για να γλιτώσουμε από κάθε ίλιγγο.

Οι οπαδοί διαφόρων δογματισμών, κατηγόρησαν το συγγραφέα του Ρινόκερου ότι πήρε μιαν «αντιδιανοουμενίστικη» θέση και διάλεξε για ήρωά του έναν άνθρωπο μάλλον απλό. Θεώρησα όμως σωστό να μην παρουσιάσω ένα ιδεολογικό σύστημα, για να το αντιπαρατάξω σε άλλα τρέχοντα ιδεολογικά συστήματα. Σκέφτηκα, απλούστατα, πως αυτό που έπρεπε ν’ αποδείξω ήταν η μηδαμινότητα κάθε τρομερού συστήματος. Συστήματα που μας καθοδηγούν, παρασύρουν τους ανθρώπους, τους αποκτηνώνουν κι ύστερα τους καταντάνε σκλάβους. Σίγουρα κάποιος καταλαβαίνει πως τα λόγια του Ζαν, του Μποτάρ και του Ντιντάρ δεν είναι παρά «φόρμουλες-κλειδιά». Τα συνθήματα που εξαπολύουν τα διάφορα δόγματα και που κρύβουν κάτω από το προσωπείο της αντικειμενικής ψυχρότητας την πιο παράλογη και άγρια παρόρμηση. Ο Ρινόκερος είναι, λοιπόν, μια προσπάθεια για να διαλυθούν αυτές οι μεταφυσικές ψυχώσεις.

Ευγένιος Ιονέσκο

Πρόλογος στον Ρινόκερο



@Espoir Decevante: Ενδιαφέρον το άρθρο για τη ρινοκερίτιδα (το κακόμοιρο το ρινοκεράκι, κάθεται ήσυχο σε μια μεριά μην ενοχλώντας κανένα και του προσάπτουν ονομασίες ασθενειών…Ελπίζω εμείς οι αγελάδες να μην έχουμε ανάλογο αποτέλεσμα-πέραν τη γνωστής νόσου των τρελών αγελάδων..Τρελοί είστε εσείς με τα χημικά σας, όχι εμείς!!!)



optasia says:

Καλησπέρα!

@Espoir Decevante.
πραγματικά τώρα κατάλαβα την σύνδεση της φοβερής αυτής “ασθένιας” με τον όρο ρινοκεριτιδα…! Άλλά και πάλι θεωρώ υπερβολικό το γεγονός να προβάλεται και να διδάσκεται στους μαθητές.. η μαθητική ύλη κατά την γνώμη μου θα έπρεπε να προάγει την κριτική σκέψη και όχι να παραπληροφορεί, να δημιουργεί εντυπώσεις..!

Βέβαια δεν είναι το μοναδικό για το οποίο θα έπρεπε “να υποβάλλω την ενστασή μου”… Δεν μπαίνω καν στην διαδικασία να σχολιάσω την μαθητική ύλη που διδάσκεται αλλά και γενικά το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας…!Μόνο θα αναφέρω ένα άλλο χαριτωμένο ζωάκι μιας και τα σχόλια όλων σε αυτό το post έχουν σχέση με ζωάκια… ΠΑΠΑΓΑΛΑΚΙΑ… σε ένα σχολείο να πάμε θα διαπιστώσουμε ότι υπάρχουν πολλά…!!(η υπερβολή σε αυτό το post είναι διάχυτη δεν μπορώ να πω!!)

μια άλλη απορία που δημιουργήθηκε διαβάζοντας το σχολιό σου είναι η πηγή αυτών που γράφεις.. επειδή το βρήκα ενδιαφέρον το θέμα!

@Gi Gaga Kouni Beli
χαχα πάντα έλεγα οτι αυτογνωσία μετράει.. και εντάξει σε δικαιολογώ που δεν με ενημέρωσες για τα απίστευτα νέα σου!! ως “τρελή αγελάδα” φαντάζομαι θα δυσκολεύεσαι να αντιλαμβάνεσαι την πραγματικότητα.. άσε που στο τέλος μπορεί να νομίζεις ότι είσαι και ρινοκερος… χιχι



@Optasia
Λες ε? Χμμμμ…..



Leave a comment

et cetera